Πέμπτη 31 Μαρτίου 2016

Οργάνωση μπαχαρικών

Δυστυχώς το ντουλάπι που έχω τα μπαχαρικά μου είναι στενό. Έτσι τα μπαχαρικά είναι πάντα μπερδεμένα και πρέπει να αδειάσω το μισό ντουλάπι για να πάρω αυτο που θέλω (συνήθως κρυμμένο πίσω-πίσω). Μετά την τελευταία φορά που πήγα να πάρω κάτι και εκνευρίστηκα όσο δεν πάει γιατί έσπασα ένα βαζάκι και μάζευα από όλη την κουζίνα ρίγανη, είπα να ρωτήσω το φίλο Γούγλη να δω τι θα μου προτείνει.

Έχουμε και λέμε:

1/  Σε συρτάρι

πηγή: erinbrans
 
Ενώ μου αρέσει πολύ σαν ιδέα, δυστυχώς δεν έχω συρτάρι να διαθέσω για κάτι τέτοιο. Τουλάχιστον όχι κοντά στην κουζίνα και το να πηγαινοέρχομαι σε συρτάρι μακριά από την μαγειρική εστία για τα μπαχαρικά δεν με ψήνει ιδιαίτερα. Αλλά η ιδέα να χρησιμοποιήσεις βαζάκια που ήδη έχεις μου άρεσε πολύ.
 
πηγή: stagetecture
 
 Με οδηγίες για το πως να φτιάξεις τα χωρίσματα. Το καλό είναι ότι επειδή ακριβώς τα χωρίσματα τα φτιάχνεις μόνος σου μπορείς να "παίξεις" με τις διαστάσεις έτσι δεν είναι απαραίτητο να είναι όλα τα βαζάκια το ίδιο είδος.


2/  Στον τοίχο






3/ Στην πόρτα του ντουλαπιού



4/ Συρταρωτό ντουλάπι



πηγή: withablast
 
Και με οδηγίες κατασκευής. Πολύ έξυπνη ιδέα που εκμεταλλεύεται πιθανό στενό ανεκμετάλευτο κομμάτι. Πχ εμένα μου περίσσευε ένα στενό κομμάτι δίπλα στο πλυντήριο πιάτων καθώς υπήρχε θέση για πλυντήριο 60 εκ και το πλυντήριό μου είναι 45 εκ.
Αν σχεδίαζα από την αρχή την κουζίνα μου μπορεί και να χρησιμοποιούσα την ιδέα αλλά σε πάνω ντουλάπι. Μην σκύβω κιόλας.


5/ Μέσα στο ντουλάπι

πηγή: megeletto
 
Μια πολύ απλή και λειτουργική ιδέα για όλους εμάς που έχουμε τα μπαχαρικά μας μέσα στο ντουλάπι. Είτε από έλλειψη χώρου σε τοίχους και συρτάρια ή από άποψη.
Και με οδηγίες κατασκευής. Ψάχνοντας βγήκα και έτοιμη αγοραστή "ραφιέρα μπαχαρικών" αλλά με τα μεταφορικά είναι ασύμφωρο (όπως στις περισσότερες περιπτώσεις).

Πέμπτη 24 Μαρτίου 2016

Θήκη σακούλας/μπρελόκ

Χρησιμοποιώ σχεδόν αποκλειστικά επαναχρησιμοποιούμενες σακούλες για τα ψώνια μου. Είχα πάρει από τον ΑΒ αυτή την πολύ ωραία σακουλίτσα που γινόταν και μπρελόκ και άλλη μια από τα Lidl που μάζευε σε πουγκάκι και μαζί με κάποιες άλλες που έχω ήμουν καλυμμένη για τα ψώνια μου.
Το βρωμοσκυλάκι μου όμως έχει την τάση να μασουλάει και να καταστρέφει κατά διαστήματα πράγματα που δεν θα έπρεπε. Έτσι βρέθηκα στην ανάγκη να πρέπει να φτιάξω κάτι για να μπουν μέσα οι σακούλες μου τις οποίες ευτυχώς δεν κατέστρεψε.

Όποτε με υλικά που είχα ήδη στην διάθεσή μου έφτιαξα αυτό:


Με πατουσίτσα αφιερωμένο στην Froggy.

Μπορεί να μπει και στα κλειδιά μου καθώς δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλο. Μόλις 8 εκατοστά διάμετρος και 2,5 εκατοστά ύψος όταν έχει μέσα τις 2 υφασμάτινες σακούλες μου.
Από την πίσω μεριά κλείνει πολύ απλά με μια κορδέλα που κάνω φιόγκο.


Ανοιχτό χωρίς τις σακούλες μέσα είναι κάπως έτσι:


Δυστυχώς επειδή σχεδόν όλες τις φορές που φτιάχνω κάτι είναι "βλέποντας και κάνοντας" δεν έχω συγκεκριμένες οδηγίες.

Χοντρικά να πω οτι έκοψα απλά έναν κύκλο 9 εκατοστά και έραψα γύρω γύρω ένα ορθογώνιο κομμάτι υφάσματος. Την πάνω μεριά του υφάσματος την δίπλωσα για να μπορέσω να περάσω μετά μέσα την κορδέλα.

Πέμπτη 17 Μαρτίου 2016

Envelope System

Ελέγα για το envelope system και το πόσο μας βοήθησε να τηρούμε το budget και στην πραγματικότητα και όχι μόνο στα χαρτιά. Αλλά δεν σου έχω δείξει πως το χρησιμοποιώ. Βασικά τα πορτοφολάκια μου γιατί οι φάκελοι σαν φάκελοι δεν θα με βόλευαν και ούτε και τους δοκίμασα.
Αφού η όλη ιδέα ήρθε εξ Αμερικής αρχικά καλό θα ήταν να σου δείξω τι κάνουν αυτοί εκεί πέρα στα ξένα.

Φάκελοι
Μια λύση είναι να χρησιμοποιήσεις στην κυριολεξία φακέλους. Είτε του εμπορίου σε όποιο μέγεθος σε βολεύει, είτε τους φτιάχνεις μόνος σου. Αν θες το πας και ένα βήμα παραπέρα και γράφεις πάνω στον φάκελο τι έχεις ξοδέψει και που.

πηγή: thinkingcloset


Το μειονέκτημα των φακέλων είναι ότι φθείρονται με τον καιρό (φαντάζομαι το πόσο γρήγορα εξαρτάται από το πόσο συχνή είναι η χρήση του κάθε φακέλου) και ότι δεν είναι και πολύ βολικοί με τα κέρματα. Βέβαια αν φτιάξεις φακέλους από χαρτί για scrapbook είναι πολύ πιο ανθεκτικοί.
Επίσης αν γράφεις έξω από τον φάκελο τι ξοδεύεις δεν προλαβαίνει να φθαρεί τόσο ώστε να μην χρησιμοποιείται αφού κάθε μήνα θα χρησιμοποιείς καινούργιο. Έχω αρχίσει να παρατηρώ αρκετούς που χρησιμοποιούν φακέλους για να πληρώσουν. Κάτι που παλιότερα ήταν αρκετά σπάνιο.


Υφασμάτινοι Φάκελοι
Ίδια λογική με την διαφορά ότι αντί κάθε μήνα να χρησιμοποιείς άλλο φάκελο χρησιμοποιείς υφασμάτινους που έχεις φτιάξει μόνος σου.

πηγή: theosslife


Πορτοφόλι
Στο εξωτερικό υπάρχουν ειδικά πορτοφόλια με αρκετά χωρίσματα για να χρησιμοποιείς το envelope system.

πηγή: savvy-cents

 Μπορείς να τα φτιάξεις μόνος σου. Ή να αγοράσεις χειροποίητα.

πηγή: AmyzzArt
 
Εναλλακτικά χρησιμοποιείς το ήδη υπάρχον πορτοφόλι σου και απλά βάζεις διαχωριστικά εσύ. Ή και τους φακέλους απευθείας.

πηγή: thinkingcloset


Organizer
Aν χρησιμοποιείς organizer υπάρχει και αυτή η λύση (όχι και τόσο φθηνή καθώς αν δεν απατώμαι είναι κάτι του τύπου 12-13€ ο κάθε φάκελος):

πηγή: askawayblog

Φυσικά αν θες να το πας και ένα βήμα παραπέρα υπάρχει και αυτή η λύση (ασυζητητί πιο φθηνή και πιο "χαρούμενη"):



Η δική μου λύση
 Όταν ξεκίνησα να χρησιμοποιώ το envelope system υπήρχαν πολλές φορές που ξεχνούσα να πάρω μαζί μου τον αντίστοιχο φάκελο/πορτοφόλι με αποτέλεσμα για χρησιμοποιώ ότι χρήματα είχα πάνω μου (συνήθως από την κατηγορία προσωπικά έξοδα) για διάφορα έξοδα. Και μετά γύρναγα σπίτι και ξεκινούσα τις προσθαφαιρέσεις. Πάρε από τον ένα φάκελο να τα βάλεις στον άλλο που χρησιμοποίησες γιατί αυτόν είχες μαζί σου και άλλα τέτοια χαριτωμένα. Τρελό μπουρδούκλωμα δλδ και η ιδέα είναι να απλοποιήσω την ζωή μου όχι να είμαι με ένα κομπιουτεράκι στο χέρι.
Και επειδή οι φάκελοι δεν με βόλεψαν καθόλου, αλλά ούτε το να τα χωρίζω στο ίδιο πορτοφόλι, άσε που δεν ήθελα να κουβαλάω πολλα χρήματα πάνω μου, έκανα τα παρακάτω.

ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ
Στα κλειδιά του αυτοκινήτου έβαλα ένα μπρελοκ/πορτοφόλι που ξέθαψα (παίζει να το έχω από την εφηβεία μου). Αντίστοιχο μπορείς να βρεις σε πολλά μαγαζιά. Έτσι έχω πάντα μαζί μου χρήματα για να βάλω βεντζίνη ή για οτιδήποτε μικροέξοδο του αμαξιού πχ πλύσιμο. Στο τέλος του μήνα ότι περισσεύει πηγαίνει στην αντίστοιχη κατηγορία στο πορτοφόλι σπιτιού για να έχω για την ασφάλεια και το σερβις.


ΚΟΡΙΤΣΙΑ/ΔΕΚΟ
Μιας και σκυλοτροφή αγοράζω μια φορά τον μήνα και οι επισκέψεις στον κτηνίατρο είναι προγραμματισμένες δεν χρειάζεται να έχω τα χρήματα μαζί μου. Το ίδιο ισχύει και για τις ΔΕΚΟ. Δεν πάω κάθε μέρα να πληρώσω λογαριασμούς (ευτυχώς). Όταν είναι να χρησιμοποιήσω τα χρήματα αυτά τα βάζω από το προηγούμενο βράδυ στο organizer μου που σχεδόν πάντα είναι μαζί μου. Εκεί έβαλα ένα πλαστικό φάκελο με κουμπί από τα jumbo (ήταν σε ένα σετ με διάφορα μεγέθη) που απλά τρύπησα και έβαλα ύφασμα που μου περίσσεψε από τους φακέλους που έφτιαξα για το "πορτοφόλι σπιτιού" για να μην φαίνονται τα χρήματα φάτσα φόρα. Ο μόνος λόγος που ήθελα αυτό το φάκελο αντί να χρησιμοποιήσω μία από τις θήκες που έχει ήδη το organizer μου ήταν τα κέρματα. Οκ είχα ήδη και τα υλικά...



ΣΠΙΤΙ/ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΕΞΟΔΑ
Τα μόνα δύο πορτοφόλια που είναι πάντα μαζί  μου. Αν και συνήθως πηγαίνω για τα ψώνια του σπιτιού προγραμματισμένα ποτέ δεν ξέρεις ποτέ θα χρειαστεί να πάρεις κάτι. Και είναι σε δύο πορτοφόλια για να μην μπερδευτώ και αρχίσω να χρησιμοποιώ χρήματα αλλού νταλλού.

Όσον αφορά το πορτοφόλι σπιτιού (εκεί που μένουν τα χρήματα μέχρι να τα χρειαστώ) δεν είναι ακριβώς πορτοφόλι αλλά organizer με υφασμάτινους φακέλους που έφτιαξα συνδιάζοντας δύο από τις παραπάνω ιδέες που έδειξα.
Μέχρι να φτιάξω αυτούς τους φακέλους χρησιμοποιούσα ένα πορτοφόλι που είχα χωρίζοντας τις κατηγορίες με χαρτονάκι, αλλά μια μέρα που ήθελα οπωσδήποτε φερμουάρ σε ώρα που τα πάντα ήταν κλειστά, βρέθηκα με αυτό
 που με οδήγησε σε αυτό
Και αφού ήδη είχα ένα organizer να κάθεται...
Αν θυμάμαι καλά το κόστος είναι γύρω στο 1,30€. Με δύο θήκες (γιατί ήθελα 2 φερμουάρ) έχεις 7 φακέλους αν βάλεις το ύφασμα διπλό ή 14 αν το χρησιμοποιήσεις  μονό.
Και επειδή θέλει σιδέρωμα πρέπει οπωσδήποτε να βάλεις άλλο ύφασμα από πάνω όταν το σιδερώσεις γιατί κολλάει (όπως δυστυχώς ανακάλυψα).


Πέμπτη 10 Μαρτίου 2016

Διαχείριση οικονομικών εν μέσω κρίσης για να μην μας πιάσει κρίση... μέρος 3ο. 7 baby steps by Dave Ramsey

Σίγουρα δεν είμαι η μόνη που χάνει τον ύπνο της προσπαθώντας να βρει λύσεις για το πως θα βγει ο μήνας και πως θα πληρωθούν οι υποχρεώσεις. Αλλά ακόμα και αν τα βάλεις σε μια σειρά και είσαι αν όχι άνετος τουλάχιστον δεν πνίγεσαι, έρχεται το κράτος και σου πετάει και κανά ΕΜΦΙΑ και νέους φόρους έτσι βρε για να μην βαριέσαι.

Υπάρχει λοιπόν ένας τυπάς στην Αμερική ο Dave Ramsey ο οποίος έχει χεστεί στο τάληρο γιατί γράφει βιβλία, κάνει σεμινάρια και ραδιοφωνικές εκπομπές, βγάζει σχετικές εφαρμογές και εγώ δεν ξέρω τι άλλο προτείνοντας λύσεις για το πως να βγει το μέσο αμερικανικό νοικοκυριό από τα χρέη. 7 απλά (θεωρητικά) βήματα προτείνει όχι μόνο για να ξεχρεώσεις αλλά και να βάλεις λεφτά στην άκρη. Διαβάζοντας τις ιστορίες επιτυχίας σε διάφορα blogs και άρθρα μου κάνει εντύπωση το πόσο πολύ καταφέρνουν να χρεώσουν τα νοικοκυριά τους οι Αμερικάνοι (και δεν υπολογίζω το δάνειο σπιτιού μέσα στα χρέη) αλλά και το πως τελικά σε σχετικά γρήγορο χρονικό διάστημα καταφέρνουν να ξεχρεώσουν. Άντε και στο κεφαλάκι μας. Το να ξεχρεώσουμε όχι να χρεωθούμε μέχρι χρεωκοπίας.

Με αυτά τα 7 βήματα στόχος είναι να αποπληρωθούν όλα τα χρέη μαζί και το δάνειο σπιτιού και μετά θα κάαααααααααααθεσαι.
Πρακτικά για τα ελληνικά δεδομένα κάποια από αυτά τα βήματα δεν μπορούν να ακολουθηθούν. Παρόλα αυτά εγώ θα τα γράψω φυσικά μαζί με την δική μου ερμηνεία και μετά ο καθένας ας κάνει ότι νομίζει.

1/ 1000$ to start an emergency fund
 Πρώτη κίνηση λοιπόν είναι να βάλεις στην άκρη 1000€ για μια δύσκολη ώρα. Καλά αυτός λέει δολάρια και εγώ λέω ευρώ χωρίς να καθήσω να υπολογίσω την ισοτιμία γιατί η ουσία μετράει και όχι το ακριβές ποσό. Όπου μια δύσκολη ώρα είναι πχ το να σου χαλάσει το πλυντήριο ρούχων και να πρέπει να πάρεις καινούργιο. Θα πρέπει μετά να ξαναβάλεις τα λεφτά αυτά πάλι στην άκρη, γιατί αλλιώς είναι πολυ εύκολο να εξανεμισθούν. Αν έχεις 1000€ στην άκρη είσαι ωραίος και άντε στο επόμενο βήμα. Αν πάλι όχι ξεκινάς κάνοντας έναν πολύ καλό προϋπολογισμό. Κάνοντας έναν καλό προϋπολογισμό έστω και λίγα κάθε μήνα μπορείς να καταφέρεις να τα βάζεις στην άκρη. Στην τελική δεν σε κυνηγάει χρονικά κανείς για το πότε θα πρέπει να μαζευτούν αυτά τα χρήματα. Εναλλακτικά κατά την άποψή μου μπορείς να προχωρήσεις κατευθείαν στο επόμενο βήμα μέχρι να ισορροπήσουν λίγο τα οικονομικά σου ή να κάνεις και τα δυο βήματα παράλληλα.

2/ Pay off all dept but the house
Τα βάζεις κάτω με χαρτί και μολύβι και κοιτάς πόσα ακριβώς και που ακριβώς χρωστάς. Υπολογίζεις τα πάντα εκτός από το δάνειο σπιτιού. Πιστωτικές κάρτες, καταναλωτικά δάνεια, εφορία, κοινόχρηστα (γιατί είναι πολλοί που μένουν πίσω στις πληρωμές κοινοχρήστων), τα δανεικά από την θεία Μερόπη, κοινώς τα πάντα όλα. Αφού πάθεις μια μινι κρίση, παίρνεις μερικές βαθιές ανάσες και βγάζεις ένα πρόγραμμα αποπληρωμής. Το οποίο πρόγραμμα αποπληρωμής το λέει dept snowball plan. Άκου να δεις πως λειτουργεί το όλο πράγμα. Βάζεις τα χρέη με την σειρά από το μεγαλύτερο προς το μικρότερο. Ξεκινώντας από κάτω προς τα πάνω πληρώνεις την ελάχιστη καταβολή σε όλα εκτός από το μικρότερο. Στο μικρότερο χρέος βάζεις όσα περισσότερο μπορείς κάθε μήνα. Όταν αποπληρωθεί τα χρήματα που έδινες σε αυτό το χρέος τα προσθέτεις στην αποπληρωμή του επόμενου κτλ κτλ. Έτσι ανεβαίνοντας προς το ποιο μεγάλο χρέος καταλήγεις να δίνεις περισσότερα χρήματα άρα και το αποπληρώνεις πιο γρήγορα. Φυσικά δεν θα πρέπει να συνεχίσεις να χρεώνεσαι, άρα ξεχνάς τις πιστωτικές. Αλλωστε θεωρητικά έχεις ήδη φτιάξει ένα καλό προϋπολογισμό και χρησιμοποιείς το envelope system (βλέπε προηγούμενες αναρτήσεις).
Έστω οτι έχεις 3 πιστωτικές κάρτες, την Α, την Β και την Γ, με αντίστοιχες ελάχιστες καταβολές 70€, 50€ και 30€. Αν κάθε μήνα βάζεις 10€ σε κάθε κάρτα πάνω από την ελάχιστη καταβολή της, με τους τόκους δεν πρόκειται να αποπληρωθούν ποτέ και όλο και θα φουσκώνουν. Έρχεσαι λοιπόν και στην κάρτα Α βάζεις 70€, στην κάρτα Β 50€ και στην κάρτα Γ 60€ (τα 10€ παραπάνω σε κάθε κάρτα που λέγαμε). Έτσι γρήγορα γρήγορα η κάρτα Γ αποπληρώνεται. Όταν αποπληρωθεί με το καλό τα 60€ που έδινες τα προσθέτεις στα 50€ της κάρτας Β. Άρα για την κάρτα Β δίνεις 110€ πλέον. Όταν αποπληρωθεί και πιάσεις την κάρτα Α φτάνεις να δίνεις 180€. Άρα και αυτή την αποπληρώνεις πολύ πολύ πιο γρήγορα και με λιγότερους τόκους. Και μετά σου μένουν 180€ το μήνα να τα κάνεις ότι θέλεις ή σχεδόν ότι θέλεις. Γιατί ή πας στο βήμα 1 αν το πήδηξες ή προχωράς στο βήμα 3.

3/ 3 to 6 months of expenses in savings
Αφού έχεις βάλει στην άκρη το 1000ρικάκι και έχεις απληρώσει τα χρέη σου βάζεις μπρος για να βάλεις ένα καλό ποσό στην άκρη έτσι ώστε να μπορείς να κινηθείς χωρίς να ξαναχρεωθείς αν συμβεί κάτι ποιο σοβαρό από το να σου χαλάσει το πλυντήριο. Ουσιαστικά υπολογίζεις πόσο θες για να περάσεις τον μήνα και το πολλαπλασιάζεις επί 3 ή επί 6. Προσωπικά νομίζω ότι αν καταφέρει κάποιος να βάλει στην άκρη 6000€ με 12000€ καλά είναι. Και αν αναρωτιέσαι που θα βρεις τα λεφτά για να τα βάλεις στην άκρη σου θυμίζω ότι από το βήμα 2 και αφού πλέον δεν έχεις να πληρώνεις χρέη έχεις σύμφωνα με το παράδειγμα 180€ τον μήνα που μπορούν να μπαίνουν στην άκρη.

4/ Invest 15% of household income into retirement
Επενδύεις 15% του εισοδήματος σου για το συνταξιοδοτικό σου. Στην Ελλάδα αυτό δεν ξέρω πως μπορεί να γίνει. Δλδ τι να επενδύσω σε τι? Σε ομόλογα του ελληνικού δημοσίου? Θα προτιμήσω να βάζω κάθε μα κάθε μήνα ένα συγκεκριμένο ποσό στην άκρη για τα γεράματά μου. Ή ίσως να επενδύσω σε κάποιο ασφαλιστικό συνταξιοδοτικό πρόγραμμα.

5/ College funding for children
Στην Αμερική που τα σκας χοντρά για να σπουδάσεις τα παιδιά σου είναι must το να μαζέψεις χρήματα για τις σπουδές τους. Στην Ελλάδα που θεωρητικά δεν πληρώνεις αυτό δεν χρειάζεται. Μεταξύ μας μια χαρά τα σκας στα φροντιστήρια οπότε το ίδιο πράγμα είναι. Πρακτικά σε αυτό το βήμα μπορείς απλά να αρχίσεις να μαζεύεις χρήματα πχ για τον γάμο των παιδιών σου ή για τα βοήθησεις στα πρώτα βήματά τους όταν θα φύγουν από το σπίτι και να έχουν τον δικό τους νοικοκυριό.

6/ Pay off home early
Αποπληρώνεις το δάνειο του σπιτιού νωρίτερα. Με τους όρους των στεγαστικών δανείων, αυτά τα ρημαδοπέναλντι πρόωρης αποπληρωμής, το κάνει ασύμφορο να το αποπληρώσεις νωρίτερα. Οπότε εκτός και αν κερδίσεις το Joker δεν σε βλέπω να το κάνεις. Αλλά και το Joker να κερδίσεις μπορεί να θες να κάνεις ταξίδια από το να πληρώσεις το πέναλντι πρόωρης αποπληρωμής. Ξέρω ότι εγώ αυτό θα έκανα.

7/ Build wealth and give
Και αφού έχεις ξεχρεώσει τα πάντα όλα, έχεις βάλει και λεφτά στην άκρη, έχεις φροντίσει να μπορούν να σπουδάσουν τα παιδιά σου και φυσικά έχεις φροντίσει και για τα γηρατειά σου μετά το ρίχνεις στις φιλανθρωπίες (οι οποίες εκπείπτουν από την εφορία στην Αμερική). Στην Ελλάδα πάλι αυτό το κάνουμε έτσι και αλλιώς και ας μην έχουμε φτάσει στο 7ο βήμα. Βλέπε "όλοι μαζί μπορούμε" κτλ

Όλα αυτά θεωρητικά ακούγονται ωραιότατα. Το να τα εφαρμόσεις στην πράξη όμως είναι το δύσκολο. Θεωρώ όμως οτι δεν είναι ακατόρθωτο εφόσον είσαι αποφασισμένος. Και στην τελική αν κάποιος αποφασίσει να τα δοκιμάσει δεν έχει να χάσει και τίποτα.

Διαβάζοντας πολλές ιστορίες επιτυχίας από άτομα που ακολούθησαν αυτή την μέθοδο παρατηρώ ότι ουσιαστικά κάναν τα κακάκια τους παξιμάδι για να τα καταφέρουν. Η θεωρία του Ramsey λέει ότι ζεις για κάποιο διάστημα όπως κανείς άλλος (δλδ στενεμένα) για να ζεις μετά όπως κανείς άλλος (δλδ άνετα). Δεν ξέρω αν στην ελληνική πραγματικότητα μπορεί να εφαρμοστεί αυτό γιατί κακά τα ψέμματα θέλουμε να περνάμε καλά όσο γίνεται παρόλες τις δυσκολίες. Από την άλλη τα τελευταία χρόνια η γενιά μας ζει απίστευτες καταστάσεις που έτσι και αλλιώς μας κάνουν να ζούμε στενεμένα οπότε ...

Πέμπτη 3 Μαρτίου 2016

Διαχείριση οικονομικών εν μέσω κρίσης για να μην μας πιάσει κρίση... μέρος 2ο. Προϋπολογισμός

Σκεφτόμουν μετά την προηγούμενη ανάρτηση οτι μιλάω για τρόπο διαχείρισης οικονομικών και προϋπολογισμό σπιτιού, αναφέρω και κάποια πράγματα που έχω κάνει για τον δικό μας προϋπολογισμό αλλά ίσως θα έπρεπε να είμαι πιο αναλυτική?

Ας συμφωνήσουμε να λέμε τον προϋπολογισμό budget για τον μόνο λόγο ότι η λέξη προϋπολογισμός μου θυμίζει τον κρατικό προϋπολογισμό. Και μιας και τα οικονομικά του κράτους είναι ....δεν περιγράφω άλλο, αλλά ελπίζουμε οτι ο προϋπολογισμός του σπιτίου μας θα τα πάει καλύτερα καλύτερα η λέξη budget για να αποφύγουμε και τους κακούς συνειρμούς.

Πρώτα απ'όλα θα πρέπει να αποφασίσεις πως θα προτιμούσες να δουλέψεις. Ηλεκτρονικά ή με μολύβι και χαρτί. Μπορείς να φτιάξεις λίστες στο excel αλλά υπάρχουν και προγράμματα budget για τον υπολογιστή ή το κινητό. Με εξαίρεση όταν υπολογίζαμε τα έξοδα του γάμου μας (όπου δούλεψε τρελή λίστα excel) προτιμώ το μολύβι και το χαρτί. Αυτή η μέθοδος έχει το πλεονέκτημα ότι μπορείς να μουτζουρώσεις αλλά και να κάνεις το χαρτί χαρτοπόλεμο όταν σε πιάνουν τα νεύρα σου. Γιατί οτι θα σε πιάσουν τα νεύρα και η απελπισία προσπαθώντας να φτιάξεις το προσωπικό σου budget το έχω σιγουράκι. Εκτός και αν είμαι η εξαίρεση, που παίζει πολύ. Από το να σπάσω το κινητό ή τον υπολογιστή μου καλύτερα να ξεσπάω στα χαρτιά και τις λίστες μου.

Αρχικά θα πρέπει να υπολογίσουμε τα έξοδα μας. Θα μπορούσες να καθίσεις να καταγράψεις για μερικούς μήνες τα έξοδά σου και να συνεχίσεις από εκεί. Η αγαπητή εφορία όμως φρόντισε για εμάς και μας έχει βάλει τα τελευταία χρόνια και μαζεύουμε αποδείξεις όπως παλιά μαζεύαμε αυτοκόλλητα της Panini!!! Πιάσε λοιπόν τις αποδείξεις του τελευταίου χρόνου (έτσι και αλλιώς θα πρέπει να τις υπολογίσεις για την προσεχή φορολογική δήλωση-εκτός και αν το έχεις κάνει ήδη που σε αυτή την περίπτωση αναρωτιέμαι για την ελληνική υποκοότητά σου) και χώρισέ τες σε κατηγορίες.
- προσωπικά έξοδα (ρούχα, κομμωτήριο κτλ)
- διατροφή (supermarket, delivery κτλ)
- μετακίνηση (βεντζίνη, διόδια, ασφάλεια, σερβις, σήμα κτλ)
- σπίτι (δάνειο/ ενοικιο, κοινόχρηστα, δεκο, επισκευές κτλ)
- διακοπές
- κάρτες/καταναλωτικό δάνειο
- λοιπά έξοδα (οτι δεν ανήκει στις πιο πάνω κατηγορίες)
Σε γενικές γραμμές κάπως έτσι είναι οι κατηγορίες. Φυσικά μπορείς να χωρίσεις τα έξοδά σου σε όσες κατηγορίες θες και χρειάζεσαι. Για παράδειγμα εγώ έχω κατηγορία ΚΟΡΙΤΣΙΑ όπου υπολογίζω τα έξοδα για τα σκυλιά μου.
Κάποιοι μπορεί να θέλουν χωριστή κατηγορία για το supermarket και χωριστή για το delivery (οπού μπορεί να περιλαμβάνει και τις εξόδους για φαγητό ή τον καφέ και την τυρόπιτα που παίρνει στην δουλειά).

Θα παρατηρήσεις ότι κάποιοι μήνες έχουν περισσότερα έξοδα σε κάποια κατηγορία και κάποιοι σε κάποια άλλη κατηγορία. Μπορείς όμως να βγάλεις ένα πρώτο συμπέρασμα για τον τρόπο που ξοδεύεις τα χρήματα σου. Στόχος είναι να βγει ένα budget που να μπορεί να λειτουργήσει σε σένα. θα χρειαστεί να παρθούν κάποιες δύσκολες αποφάσεις και το πιο δύσκολο ακόμα είναι να ακολουθήσεις το budget που αποφάσισες. Αλλά επειδή αν τα είχες όλα ωραία και ανθηρά και δεν υπήρχαν προβλήματα στον τρόπο που διαχειρίζεσαι τα οικονομικά σου δεν θα τα λέγαμε τώρα, θα το ξεπεράσεις.
Να πω εδώ οτι το budget μου το έχω υπολογίσει σύμφωνα με τον μηναίο μισθό μας χωρίς να υπολογίσω δώρα χριστουγέννων/πάσχα και επιδόματα άδειας (που ευτυχώς παίρνουμε ακόμα).

ΠΑΓΙΑ ΕΞΟΔΑ/ΔΕΚΟ
Ξεκινάμε με τα πάγια έξοδα. Αυτά είναι όλα αυτά που και να θες να τα αποφύγεις δεν γίνεται. Πχ το δάνειο ή το ενοίκιο του σπιτιού, η ΕΥΔΑΠ, η ΔΕΗ, τα κοινόχρηστα, η κάρτα με την ρημαδοελάχιστη καταβολή κτλ. Το δάνειο/ενοίκιο είναι ένα σταθερό έξοδο. Το ίδιο για εμάς και το τηλέφωνο γιατί έχουμε ένα πρόγραμμα τηλεφώνου/internet που πολύ σπάνια πληρώνουμε κάτι παραπάνω. Αυτά που είναι μηνιαία είναι εύκολα. Η ΔΕΗ και η ΕΥΔΑΠ όμως για παράδειγμα δεν είναι (ευτυχώς κιόλας). Για την ΕΥΔΑΠ και την ΔΕΗ έκανα μια άθροιση των λογαριασμών της χρονιάς και το διαίρεσα με το 12. Έτσι βρήκα πόσο θα μου κόστιζαν θεωρητικά αν οι λογαριασμοί τους ήταν μηνιαίοι. Σε αυτό που βρήκα προσθέσα και κατιτίς παραπάνω για τυχόν αυξήσεις τιμολογίου. Το ίδιο μπορεί να γίνει και με τα κοινόχρηστα και ας υπάρχει διαφορά με τους καλοκαιρινούς μήνες σε σχέση με τους χειμερινούς.
Αυτό με βοήθησε πολύ γιατί όταν ερχόταν πχ ο εκκαθαριστικός της ΔΕΗ έψαχνα να δω τι άλλο θα κόψω για να μπορέσω να τον πληρώσω. Ενώ τώρα έχω ήδη ένα ποσό στην άκρη από προηγούμενο μήνα. Και όχι δεν χρησιμοποιούμε λεφτά που έχουμε για τις ΔΕΚΟ για οτιδήποτε άλλο με το σκεπτικό ότι τον επόμενο μήνα θα τα βάλουμε πίσω. Το ξέρω και το ξέρεις ότι αυτό δεν πρόκειται να γίνει.

ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗ
Εδώ θα μπορούσε να μπει το κόστος της μηνιαίας κάρτας αν χρησιμοποιούσα συγκοινωνία για τις μετακινήσεις  μου. Δυστυχώς όμως για να πάω στην δουλειά δεν βολεύει η συγκοινωνία και πηγαίνω με το αμάξι. Αν χρησιμοποιείς Αττική Οδό μπαίνει εδώ. Εγώ δεν χρησιμοποιώ ευτυχώς, γιατί ακόμα και με πρόγραμμα της Αττικής θες περίπου 100€ μηνιαίως. Μηνιαία πάω κάτω ξοδεύω σταθερό ποσό για τις βεντζίνες μου. Είδα πόσο ήταν το περισσότερο που ξόδεψα και υπολόγισα εκείνο το ποσό σαν πάγιο έξοδο. Σε αυτό πρόσθεσα και το κατιτίς παραπάνω για το σέρβις, την ασφάλεια, το σήμα κτλ. Και πάλι αυτό βοηθάει όταν έρχεται η ώρα να πληρώσεις γιατί ήδη υπάρχει στην άκρη κάποιο ποσό. Σίγουρα δεν μπορώ να καλύψω όλη την ασφάλεια για παράδειγμα με το ποσό που βάζω στην άκρη κάθε μήνα. Αλλά εκεί μπαίνουν τα δώρα χριστουγέννων/πάσχα στο παιχνίδι. Επίσης το αμάξι μου λόγω παλαιότητας χάνει λάδια. Αφού έχω υπολογίσει παραπάνω χρήματα όταν έρχεται η ώρα να αγοράσω λάδι αυτοκινήτου δεν χρειάζεται να χρησιμοποιήσω χρήματα από κάτι άλλο.
Αν χρησιμοποιείς Αττική Οδό θα σου έλεγα να υπολογίσεις ένα μήνα συνολικά πόσο ξοδεύεις και τον επόμενο μήνα να κάνεις τις ίδιες διαδρομές χωρίς τα διόδια. Μπορεί τελικά αυτό που νομίζεις ότι γλιτώνεις από τις βεντζίνες που θα ξόδευες στην κίνηση να μην είναι και τόσο μεγάλο ποσό και να σε συμφέρει να μην χρησιμοποιείς διόδια για τις μετακινήσεις σου.
Ο άντρας μου που το δοκίμασε είδε ότι τελικά ξοδεύει πολύ λιγότερα αν δεν χρησιμοποιήσει την Αττική Οδό. Σίγουρα κάνει παραπάνω ώρα για να φτάσει την δουλειά του αλλά όχι και τόσο παραπάνω που να αξίζει το επιπλέον έξοδο. Θα πρέπει να δεις τι σε συμφέρει σε σχέση κόστους/χρόνου.

ΔΙΑΤΡΟΦΗ/ΣΠΙΤΙ
Σε αυτή την κατηγορία έχω υπολογίσει τα έξοδα του supermarket που εντάξει δεν είναι μόνο έξοδο διατροφής γιατί παίρνεις και άλλα πράγματα πχ σαμπουάν. Τα οποία θα μπορούσαν να μπουν σε χωριστή κατηγορία αλλά σιγά μην κάθομαι να κάνω υπολογισμούς για να δω τι ξοδεύω μηνιαία σε απορρυπαντικά και χαρτιά υγείας. Στην ίδια κατηγορία έχω υπολογίσει τους ντελιβεράδες (ε όχι να κόψω τα σουβλάκια και τις πίτσες εντελώς) αλλά και γενικά ότι τρώμε απ'έξω. Από τις αποδείξεις βλέπεις πόσο περίπου κυμαίνονται οι λογαριασμοί. Βγάλε ένα μέσο όρο, υπολογίσε και 12-15% παραπάνω και το ξαναβλέπεις εν καιρώ αν το budget είναι σωστό ή θέλει αναπροσαρμογή.

Αντίστοιχα υπολογίζεις και τις υπόλοιπες κατηγορίες που έχεις χωρίσει τα έξοδά σου. Αφού έχεις βγάλει το budget σου από τον επόμενο μήνα ξεκίνα να τον χρησιμοποιείς. Οι πρώτοι μήνες προσαρμογής είναι παλούκι δεν θα σου πω ψέμματα. Σιγά σιγά όμως αρχίζεις και συνηθίζεις το να χρησιμοποιείς budget για τα έξοδα και όχι απλά ανοίγω το πορτοφόλι και πληρώνω.
Αν πρόσεξες σε κάποιες κατηγορίες κάνω και μια μίνι αποταμίευση πχ για την ασφάλεια και σερβις αυτοκινήτου ή για τον κτηνιάτρο όπως έλεγα στην προηγούμενη ανάρτησή μου. Παρατήρησα ότι όταν το άφηνα στην τύχη τελικά οτι και αν μαζεύαμε στην άκρη εξανεμιζόταν σε ανύποπτο χρόνο χωρίς τελικά να καλύπτει τις ανάγκες για τις οποίες τα μαζεύαμε.

Προσωπικά με βοήθησε στο να μην ξεφεύγω το envelope system. Μου είναι πιο εύκολο από το να κάθομαι να υπολογίζω πχ ξόδεψα 55€ supermarket αρά μπορώ να ξοδέψω άλλο Χ ποσό που έχω στο budget.
Σίγουρα χρειάστηκε να προσαρμόσω και να ξαναπροσαρμόσω το budget γιατί ενώ στα χαρτιά όλα ήταν μια χαρά στην πράξη έβλεπα ότι τα είχα υπολογίσει λάθος. Το καλό είναι ότι επειδή βασίστηκα σε προηγούμενα έξοδα και αποδείξεις δεν ήταν τραγικά εκτός. Με μικρές αναπροσαρμογές ήρθαν στα σωστά τους.
Επίσης να πω οτι αρχικά ήταν πολλές κατηγορίες εξόδων που πρακτικά  πιο πολύ με μπέρδευαν και μου δυσκόλευαν την ζωή παρά βοηθούσαν. Πχ είχα κατηγορία φαγητού απ'εξω. Ναι αλλά κάποιες φορές ξοδεύαμε ελάχιστα και κάποιες φορές κάτι παραπάνω. Έσβησα λοιπόν αυτή την κατηγορία και την πρόσθεσα στα έξοδα σπιτιού. Αν τώρα θέλω να πιω 35 καφέδες  και ο άντρας μου να πιει 25 όταν πάμε στην δουλειά αυτά ανήκουν στα προσωπικά μας έξοδα. Προστέθηκε όμως η κατηγορία ΡΑΝΤΕΒΟΥ για όταν βγαίνουμε έξω πχ για σινεμά ή καφέ οι δυό μας ή με φίλους.

Χρονικά μετά τον δεύτερο μήνα μπορείς να κρίνεις για μένα αν θα πρέπει να ξαναδεις το budget και τις κατηγορίες εξόδων. Στους 6 μήνες θα αρχίσεις να δεις το σύστημα να δουλεύει χωρις ιδιαίτερα προβλήματα. Και στον 1 χρόνο κάνεις μια ανασκόπηση να δεις τι θα πρέπει να αλλάξεις αν πρέπει κάτι να αλλάξεις για να δουλεύει το budget χωρις προβλήματα.

Αυτά και καλή επιτυχία.